هيأت دولت در 16مهر 1392سن فرسودگي را براي خودروهاي سواري شخصي، سواري دولتي، تاكسي، مينيبوس، اتوبوس درونشهري و برونشهري، كاميون و كشنده، وانت، موتورسيكلت و ديگر وسايل نقليه باري و مسافري تا پايان برنامه پنجم، ۲۰سال تعيين كرد. اين مصوبه كه از هيچ رويه كارشناسي و علمي پيروي نميكند، كيفيت يك اتوبوس، يك خودروي شخصي و يك موتورسيكلت را برابر ميداند! مدت اجراي برنامه پنجم توسعه از1390تا پايان1394بود و از ابتداي سالجاري برنامه پنجم توسعه پايان يافته است بنابراين دولت بايد اين مصوبه را با كارشناسي بيشتر بررسي و اصلاح كند.
- پشت گوش انداختن وظيفه
آنچه بيش از همه مصوبه سال92 دولت را سؤالبرانگيز ميساخت، آن بود كه دولت يازدهم با اين مصوبه عملا وظيفه خود را تا امروز با تعويق 613 روزه مواجه ساخته و هنوز آن را اصلاح نكرده است. اسقاط خودروهاي فرسوده و نوسازي ناوگان حملونقل ازجمله تكاليفي است كه از چند سال پيش براساس تبصره۱۳ قانون بودجه، برعهده دستگاههاي دولتي گذاشته شده اما هنوز اين طرح در مورد بسياري از وسايل نقليه، بر زمين مانده تلقي ميشود.
- دولت دهم دلسوزتر بود
اصلاح مصوبه سن فرسودگي وسايل نقليه در شرايطي بايد رخ دهد كه پيش از 16مهر 1392 هر وسيله نقليه زمان مشخصي براي از رده خارج شدن داشت و ميان كيفيت وسايل بهكار رفته در وسايل نقليه مختلف، تميزي وجود داشت. پيش از اين طبق بند يك مصوبه هيأت وزيران دولت دهم به شماره 212326ت/46320ه مورخ 16/12/90 درخصوص كاهش آلودگي هوا در 8شهر بزرگ كشور، نيروي انتظامي موظف بود از ابتداي تيرماه سال 1391از تردد وسايل نقليه با سن بيش از ميزان مصوب جلوگيري به عمل آورد. در اين مصوبه، حداكثر سن فرسودگي سواري شخصي20، وانت15، تاكسي10، مينيبوس10، اتوبوس شهري8، كاميون و كشنده20 و موتورسيكلت 8سال بود.
- امان از فرسودگي!
آسمان تهران هر روز ميزبان حدود 2هزار تن آلودگي هواست و يكي از مهمترين علل آن، فرسودگي وسايل نقليه بهحساب ميآيد. گازهاي خروجي وسايل نقليه، يكي از مهمترين زمينهسازان آلودگي هواي تهران است و فرسودگي وسايل نقليه ميتواند اين گازها را تشديد كند. بهرغم آنكه خودروهاي فرسوده چندبرابر ديگر خودروها سوخت مصرف كرده و گازهاي آلاينده ايجاد ميكنند، تاكنون از سوي دولت براي نوسازي آنها تصميم فوري اتخاذ نشده است. در سالهاي اخيرهنوز برخي باور نكردهاند كه با جايگزينكردن خودروهاي فرسوده هم در مصرف سوخت صرفهجويي ميشود و هم شهروندان كمتر در معرض آسيبهاي قلبي قرار ميگيرند.
- اگر سن فرسودگي به 15سال برسد
مطالعات شركت كنترل كيفيت هواي تهران تحت عنوان سياهه انتشار آلايندگي شهر تهران نشان ميدهد كه در شهر 3046992خودروي شخصي وجود دارد كه 970135دستگاه آن بالاي 15سال هستند. همچنين 1884تاكسي، 42967وانت،5383مينيبوس، 656اتوبوس،25303كـــامـيـون و 16730موتورسيكلت بيش از 15سال تردد دارند كه همه در زمره وسايل فرسوده محسوب ميشوند. بدينترتيب ملاحظه ميشود كه حتي اگر مصوبه دولت از 20سال به 15سال نيز كاهش يابد، با انبوهي از وسايل نقليه فرسوده در تهران مواجه خواهيم بود كه هر روز بر فرسودگي و آلايندگي آنها افزوده ميشود.
- اهميت خروج فرسودهها از تهران
فرسودگي خودروها يكي از مهمترين معضلات محيطزيستي تهران و كلانشهرهاي كشور است. سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حملونقل و ترافيك شهردار تهران در اينباره ميگويد: آلودگي هوا، مهمترين چالش تهران است كه اگر تداوم پيدا كند به يك فاجعه ملي بدل ميشود. در اين ميان، بيشترين آلايندگي پايتخت مربوط به منابع متحرك است كه در اين ميان خودرو و موتورسيكلتهاي فرسوده بيشترين آلودگي را توليد ميكنند.
نظر شما